neděle 5. dubna 2009

Blesková Lednice a víkend na Třeboňsku

4. - 5.dubna 2009

Neděli jsem strávil v Brně a cestu do Prahy jsem vzal přes Lednici. Ostatně v tom krásném počasí se snad ani nedalo rozhodnout jinak. Stát u rybníka za sluníčka a bez větru...to jsme letos ještě mockrát nezažili. I když času moc nebylo, a tak jsem jen rychle zkouknul Lednické rybníky. Mlýnský rybník na první pohled příliš velkým počtem ptáků neoplýval. Blízko hráze ale šlo dobře pozorovat několik zrzohlávek rudozobých, kopřivek obecných a velmi zblízka dvojici husic liščích. Z bahňáků nic. Hlohovecký rybník u ostrůvku obsadilo několik kormoránů velkých, husy velké, poláci a opět zrzohlávky. Druhé zastavení pak bylo u stejného rybníka, ale ze strany u zámečku. Ještě před příchodem k rybníku nešlo přehlédnout četné kvetoucí trsy jarních kytek. Mezi stromy byly celé koberce žlutých sasanek pryskyřníkovitých namíchaných s orsejem jarním a violkami, tu a tam křivatec jarní, sedmikrásky a dymnivky hajní. Zkrátka nádhera. Na mělčině byly opět zrzohlávky, několik hus velkých, potápky roháči a jiné běžnější druhy. Navíc další dvojice husic liščích a skupinka lžičáků pestrých. Nad hladinou Nesytu se proháněl rybák obecný a cestou zpět jsem ještě zahlédl volavky bílé, hejno čejek chocholatých s vodoušem kropenatým a aspoň dvacítku čírek obecných. V nádrži Nové mlýny byly ostrůvky obsazeny především koloniemi racků chechtavých a četnými kormorány...

Protože se táta vydal do Brna a mě hrozilo, že celý víkend strávím v Praze, rozjela jsem se podívat na schůzi JOK, protože následně byla plánovaná exkurze k Třeboňským rybníkům. V sobotu odpoledne byly našimi nejzajímavějšími pozorováními dva čápi černí přelétávající nad rybníkem a pár luňáků hnědých poblíž hnízda. Z kachen na rybníkách plavali hoholi, zrzohlávky, oba poláci a obě čírky i lžičáci. Velmi krásně se nám předvedl i nádherně vybarvený sameček modráčka středoevropského. Přenocovali jsme v útulné hospůdce na statku Hamr nedaleko Lužnice a ráno mě Jarda Závora vzal do auta, abychom ještě objeli spoustu dalších rybníků. U Rožmberka běhal po stromě strakapoud prostřední, letos jsem viděla svoji první pěnici černohlavou, vlaštovku, konipase horského a rehka domácího. Nejzajímavější navštívenou lokalitou byl rybník Koclířov, kde byli i nějací bahňáci, na které jsem se do jižních Čech hrozně těšila. Nakonec jsme zjistili, že to jsou "jen" čejky a jespáci bojovní, ale i tak to stálo za to. Když jsme ještě jednou rybník prohlíželi, aby nám něco neuniklo, objevili jsme mezi racky jednoho výrazně tmavšího, kterého jsme určili jako racka žlutonohého. Mimo ptáky jsme u dvou rybníků viděli za denního světla létat netopýry - pravděpodobně rezavé a Jarda Závora mi ještě ukázal několik lokalit plných vydřích stop. Na nádraží jsem se Jihočeskými rybníky (alespoň na několik dnů) rozloučila.

13.4. 2009

Žádné komentáře:

Okomentovat